4 juni 2014

Review & give away: het YHL boek

Young House Love boek

Young House Love is de eerste woonblog die ik ooit tegenkwam en die mij zo enthousiast maakte dat ik jarenlang bijna dagelijks even checkte of er een nieuw berichtje was. Deze blog van John en Sherry Petersik heb ik door de jaren heen steeds groter zien groeien en vorig jaar kwamen ze zelfs met een boek; '251 Ways to Paint, Craft, Update Organize, and Show Your Home Some Love'. Al ben ik inmiddels niet zo'n vaste volger meer, naar het boek was ik erg benieuwd. Het heeft even geduurd maar inmiddels heb ik hem in huis en ik deel graag wat ik ervan vind!

Review

De cover is van gewoon papier, niet glossy zoals de bladzijdes wat een beetje jammer is omdat hij erg snel vies wordt. Het boek is verdeeld in tien hoofdstukken die elk over een ander deel van het huis en inrichting gaan. Ontspannen, eten, slapen, wassen, opbergen, DIY kunst, accesoires, entertainment, schilderen en de buitenkant van het huis komen aan bod.

Elk hoofdstuk wordt ingeleid met een persoonlijk stukje van John of Sherry over hun ervaringen met het onderwerp en foto's van hun huizen die al eerder op de blog zijn gepubliceerd. Interessant als je nog nooit op de blog bent geweest maar als trouwe lezer kun je dit wel overslaan.

Ik vroeg me al af hoe het mogelijk was om in de korte tijd waarin de foto's voor dit boek geschoten waren 251 projecten uit te voeren en te fotograferen. Bij het openslaan werd dat al snel duidelijk; het overgrote deel van de onderwerpen zijn algemene tips uitgevoerd in blauwe schetsjes. Bijvoorbeeld; hoe kun je een woonkamer van verschillende vormen indelen, een waslijn vol met foto's en het verschil tussen een lang en een kort douchegordijn.

Natuurlijk staan er ook originele DIY ideeën in, mijn favoriet. Zowel projecten die wat meer tijd, geld en energie kosten als die je in een halfuurtje met beperkte middelen klaar hebt. Bij elk project staan symbooltjes die aangeven hoeveel werk het project is, of het goedkoop - gemiddeld - duur is en hoeveel je ervan gaat 'zweten'. Handig om van tevoren te weten als je voor het eerst gaat doe het zelven.

Deze kast is één van mijn favorieten in het boek. Er zijn zeker een aantal projecten die ik zelf uit zou willen proberen. Ik denk dat je elke keer wanneer je het boek doorbladerd wel iets anders vind wat je motiveert om zelf aan de slag te gaan, afhankelijk waar je op dat moment in huis mee bezig bent. Daar is het boek dan ook het meest voor geschikt vind ik, om af en toe eens door te bladeren als je even geen inspiratie hebt.

Ik denk dat dit vooral een heel gaaf boek is wanneer je nog niet zoveel met wonen bezig bent geweest en geen idee hebt waar je moet beginnen. Dat was ook de insteek. In het voorwoord wordt verteld dat John en Sherry een boekenwinkel binnenliepen nadat ze hun eerste huis hadden gekocht, opzoek naar inspiratie en suggesties maar dat ze geen enkel boek konden vinden wat daarbij paste. Dus schreven ze dat boek jaren later zelf. Ben je zelf al een enorme woon liefhebber / interior junkie dan weet je echt wel hoe hoog je je lampen wilt hangen en wanneer je je gallery wall mooi in balans vind en dan zijn sommige stukken een beetje overbodig. Al vind je met 251 onderwerpen vást iets nieuws waar je blij van wordt en anders staat hij altijd nog leuk in je boekenkast!

Give Away

Maar goed, dat is mijn mening! Ben je nieuwsgierig geworden en wil je het boek zelf graag eens lezen? Gratis? Dat kan! Laat hieronder een reactie achter met je e-mailadres en gebruik dan de Rafflecopter widget hieronder om mee te doen. Volgende week kies ik random een winnaar uit aan wie ik een exemplaar opstuur. Als je me wilt volgen op bloglovin' dan zou ik dat heel fijn vinden maar het is niet nodig om mee te doen.

Het boek is in het Engels geschreven en wordt naar een adres in Nederland verzonden.

a Rafflecopter giveaway
Inmiddels is er een winnaar gekozen! Samantha, je krijgt een mailtje van me en daarna wordt het boek opgestuurd; gefeliciteerd!