7 juli 2016

Rondreis door Florida | Miami!

Ocean Drive Miami

De was is gedraaid, het dagelijks leven begonnen en het bruin alweer een klein beetje vervaagd maar toch zijn we nog enorm aan het nagenieten van onze fantastische vakantie in Florida! In Mei zijn we op officieuze huwelijksreis geweest en hebben we met een gehuurde auto lekker rond gereden, veel gezien en gedaan maar ook lekker op het strand gelegen.

Ik vind het heel leuk om posts over reizen te (her)lezen en dus laat ik jullie graag meegenieten, wie weet doe je nog wel wat leuke ideeën op voor je volgende vakantie. Vandaag eerst: Miami!

kaart Florida rondreis

We begonnen onze reis in Miami waar we drie nachtjes in hetzelfde hotel bleven. De nummertjes volgend zijn we vanuit daar doorgereden naar Key Largo, Key West, Homestead, Bonita Springs en boven het meer langs weer terug naar Stuart aan de oostkust. In totaal 1400 kilometer!

Stardust Hotel

We hebben alle hotels geboekt via boeking.com en dat werkte als een tierelier. De eerste drie nachten in het Stardust hotel hadden we al geregeld in Nederland. Een fijn hotel met ruime kamers, heel goedkoop in het normaal zo dure South Beach en maar een meter of 200 lopen van het strand.

Oh, en weleens gehoord over vriendelijke Amerikanen? Wij werden door een medepassagier uit het vliegtuig naar ons hotel gebracht! We hadden er niet eens om gevraagd en ze wilde ook geen enkele compensatie accepteren. Wel kreeg ik haar visitekaartje voor als we verdwaald zouden raken of iets dergelijks. Zo lief!

Stardust HotelStardust Hotel South Beach

Ik was persoonlijk ook enorm gecharmeerd van ChiChi de hotelkat.

Hotel kat

The Beach

Paradijs. Geen andere woorden! Witte stranden, strakblauwe hemel, palmbomen en heerlijk warm water. En geen mensen die je steeds lastig vallen om je massages, dekens, drankjes en haarvlechten aan te smeren. Hier hebben we heel wat uurtjes heerlijk gerelaxt!

Miami Beach

Beach Miamistrandhuisje

palmbomen

voeten zand

South Beach Miami

Jetboat tour

In Miami hebben we vooral rustig aangedaan en wat geacclimatiseerd. We zijn wel nog met de bus naar de haven gegaan voor een tour met een speedboat en dat is echt een aanrader! Het is gewoon geweldig om met harde muziek in de zon keihard over het water te scheren!

haven Miami

We werden wel kletsnat vanwege alle kunstjes en scherpe bochten die de bestuurder maakte maar dat was juist gaaf. Ook nog een kleine tour langs alle duren huizen van celebrity's gehad. Voor als je daar van houd. Ik niet ;)

jetboat

Miami South Beach

Om kosten te besparen en gedoe met parkeren te voorkomen hebben we pas ná Miami onze huurato opgehaald. Daardoor hebben we wel maar een beperkt deel van Miami gezien; voornamelijk South Beach en wat op loopafstand lag van ons hotel.

Ocean Drive

De vrouw die ons van het vliegveld naar het hotel bracht zei het al; 'South Beach is niet het echte Miami' en dat kan ik beamen. Behalve het fantastische strand was wat er op loopafstand lag niet erg interessant; veel winkeltjes waar je allerlei tours kunt regelen, veel winkeltjes marktkwaliteit kleding voor een veel te hoge prijs en veel mensen die je hun weinig bijzondere restaurant in willen praten. Eigenlijk een beetje zoals elke toeristische badplaats dus! Ik zou hier niet persé nog eens naartoe gaan; vanuit andere delen van Miami kun je namelijk ook bij het strand komen, er rijden bussen genoeg.

Ocean Drive Miami

Merrie Christmas Park

Na drie nachten in Miami namen we de bus terug naar het vliegveld en haalden we onze auto op bij Alamo, een Nissan die we in Nederland al hadden geregeld. We kozen voor de goedkoopste auto en op het vliegveld werd er nog even gevraagd of we echt wel 'The small one' wilden. Dat was dus deze...

huurauto Alamo

Nou, ik vind het een flinke bak maar ik ben natuurlijk heel erg Nederlands. De auto was heel fijn, nieuw, schoon en reed goed, op naar The Keys!

Onderweg kwamen we nog langs het Merrie Christmas Park onderin Miami waar we even gestopt zijn om de enórme bomen te bewonderen en hagedissen te fotograferen.

Merrie Christmas Parkluchtwortels

Echt gaaf vind ik dat, die enorme luchtwortels die een tak raken, daar even op verder groeien en vervolgens toch maar naar de grond gaan.

hagedis

Een iets te groot deel van de vakantie bestond uit het proberen te vangen van een hagedis. Ergens halverwege ving ik enkel een staart, voelde ik me heel schuldig en hield ik ermee op, op de laatste dag kreeg Dorus het dan toch voor elkaar, foto volgt!

merrie christmas park

Coral Castle

We waren vroeg vertrokken richting ons hotel op Key Largo, het eerste eiland, dus we hadden alle tijd. Langs de weg zagen we een bord met 'Coral Castle' en wij houden wel van oude gebouwen dus besloten we daar ook langs te gaan. Het bleek geen echt kasteel te zijn (wat wil je ook in Amerika) maar bijzonder was het wel!

Alles binnen deze muren is gemaakt door Edward Leedskalnin, een Letlander die naar Amerika emigreerde nadat zijn verloofde de boel afblies. Hij bouwde een 'kasteel' voor haar in de hoop dat ze hem zou volgen en bij hem terug zou komen als ze ervan hoorde. Ze is nooit gekomen, helaas.

Ed was een beetje excentriek, werd verteld tijdens de rondleiding. Zo wilde hij ook graag dat de Gouveneur van Florida in zijn kasteel kwam vergaderen en daarvoor maakte hij de tafel hierboven, in de vorm van Florida en de spreekstoel hieronder. Zijn ook nooit gekomen trouwens.

Coral Castle spreekstoel

Verder maakte hij van kalksteen uit de buurt schommelstoelen, bedden voor hem en Agnes, zijn ex verloofde, wiegjes voor de eventuele kinderen, een bad wat hij 's morgens vulde zodat het 's avonds warm was van de zon...

Coral Castle bed

Coral Castle bad

...en zelfs een troonzaal met tronen voor hem en zijn  'Vrouw' en achter zijn rug de meest oncomfortabele stoel in het kasteel voor zijn schoonmoeder. Ik vind het eigenlijk niet zo gek dat Agnes nooit is gekomen!

Coral Castle troon

Al met al heel leuk om gezien te hebben. Ed werkte blijkbaar alleen 's nachts aan zijn kasteel zodat niemand erachter zou komen hoe hij het deed. Aan het eind van de rondleiding werden theorieën hierover besproken, zoals dat hij hulp had van aliens of dat hij het had gedaan met sublieme kennis van magnetisme of geluidsgolven en resonantie. Geen grap, de gids bracht dit allemaal heel serieus. Hilarisch voor ons. Werd niet in dank afgenomen. Alles wordt grappiger als je niet mag lachen. Ik kocht wel een leuk kettinkje in de giftshop, dat dan weer wel.

Ik hoop dat je het leuk vond om over het eerste deel van onze reis te lezen. Snel meer!