13 augustus 2016

Rondreis door Florida | Everglades & Bonita Springs

baby alligator

Afgelopen Mei reisde ik twee weken door Florida en heb ik echt een fantastische tijd gehad! Eerder deelde ik al een post over Miami en The Florida Keys, vandaag vertel ik meer over de Everglades en onze tijd aan de westkust. Lees je mee?

reis Florida

Een kaartje vind ik bij dit soort posts altijd wel fijn voor het overzicht. Na onze dagen in Key Largo (2) en Key West (3) overnachtten we in Homestead (4) en de volgende dag reden we door naar Bonita Springs (5).

Everglades Alligator Farm

Na de nacht in Homestead (aanrader trouwens, goedkoop overnachten maar wel dichtbij de Everglades, The Keys en Miami) wilden we via de Everglades de oversteek maken naar de westkust. Met onderweg nog even een tussenstop bij de Alligator Farm.

alligator farm

Eigenlijk vond ik het van tevoren een beetje een naar idee, alligators die worden gehouden voor hun leer en vlees. In Florida zijn ook overal opgezette alligator hoofden te koop. Op de farm kwamen we er echter achter dat zij ook veel alligator uitzetten en dat de wildstand bijzonder laag waren voor de farms opkwamen. Door hun producten te kopen steun je zo ook het wildbehoud, dat is dan wel weer een goede zaak!

alligator

Heel gaaf om zoveel van deze enorme beesten bij elkaar te zien! Op het terrein werden ook veel andere dieren gehouden zoals hagedissen, papagaaien, emu's en een 'Mountain Lion'.

hagedis

ara's

De emu's mocht je voeren vanuit een automaat en dat hadden ze goed in de gaten! Al die hoofdjes om de hoek terwijl je voer aan het pakken bent. :) Ze pikten de brokjes zó uit onze handen, deed een beetje pijn maar het was te leuk om niet te doen!

emu voeren

Vanuit de farm maakten we ook een tocht door het natuurgebied per airboat. Van mij hoefde dat al niet persé maar ik vond het niet echt een must-do, hoewel je ermee plat gegooid wordt als je in de buurt van de Everglades komt. De moter maakt alleen zo'n herrie dat je geen enkel dier ziet. Dorus vond het wel leuk om te doen als je toch al in de buurt bent.

airboat

De slangenshow vond ik heel leuk om te zien, vooral omdat we ze ook even mochten aaien! Niet vasthouden helaas, het staat nog steeds op mijn bucketlist om eens met een hele grote slang in mijn nek rond te lopen, een beetje zoals hieronder!

slangen show

Daarna zijn we ook naar het Alligator Wrestling gaan kijken maar dat vond ik eigenlijk wel heel zielig. Ze hadden daar twee alligators voor in een bak liggen die de hele dag door om de beurt aan hun staart uit het water werden getrokken voor een show. Ze vonden het duidelijk niet leuk ook, nooit geweten dat alligators konden blazen..? Het klonk als een hele agressieve kat.

alligator worstelen

Ik vond het wel interessant om te horen wanneer je aangevallen kunt worden door een alligator. Ze zijn normaal gesproken blijkbaar vrij schuw en blijven bij mensen uit de buurt. De vier beste manieren om gebeten te worden, aldus onze worstelaar hierboven:
1) Als je aan het zwemmen bent. Boven water zie je er met je harige hoofd uit als een stinkdier of een andere natuurlijke prooi. Als je een alligator op je af ziet komen, duik dan onder water. De alligator volgt je, ziet dat je veel te groot bent en laat je met rust.
2) Als je te dichtbij een vrouwtje met jongen komt of haar lastig valt.
3) Als je ze voert, dit is dan ook streng verboden in Florida. Je maakt ze er tam mee en dat is gevaarlijk. Zeker als je ze steeds op dezelfde plaats zou voeren en iemand anders daar een keer gaat zitten vissen of picknicken.
4) Als je zijn werk doet.

baby alligator

Ik vond het wel ontzettend gaaf dat we op het eind een baby alligatortje vast mochten houden. Al vraag ik me ook hier weer af of dat rubbertje om hun bek en het van hand tot hand gaan niet enorm stressvol is voor die beestjes. Kun je geloven dat ze echt een super zacht buikje hebben?

Verder was het hier vooral enorm warm en stikte het van de muggen. We zwommen zo'n beetje in de DEET maar vooral ik heb een paar hele flinke bulten opgelopen... Dus snel verder naar de westkust!

Bonita Springs

Eenmaal aangekomen zochten we weer een hotel tussen de grotere plaatsen in, scheelt enorm in de kosten en met de auto ben je overal toch zo. Ik ben nogal snel moe en na een paar volle dagen en twee nachten een verschillend hotel was ik wel toe aan een paar dagen rust. We boekten vier nachten in dezelfde kamer bij Best Western en hebben even lekker rustig aan gedaan.

highway 41

De volgende dagen zijn we lekker naar het strand geweest, hebben we in het zwembad gehangen en zijn we vanuit hier naar Corkscrew Swamp en een manege geweest voor mijn eerste buitenrit.

En natuurlijk moest er ook een bezoekje aan Target gebracht worden, daar was ik echt heel nieuwsgierig naar! De conclusie was dat ik een grotere koffer mee had moeten nemen.

Target

Ik scoorde een glazen terrarium voor maar twaalf dollar en een vloerkleedje maar ik had nog veel meer mee kunnen nemen!

target aankopen

Ristorante Enrico

Oh enne, al ga ik zelf op reis meestal niet naar restaurantjes die mensen aanbevelen (veel te veel gedoe om dan weer te zoeken waar ze zijn) Ristorante Enrico is wel even een kleine vermelding waard. Het tentje zelf ziet er namelijk niet uit maar het eten was wel zo verdraaid lekker! Dus als je in de buurt van Bonita Springs bent ooit, ik zeg gaan want het kostte ook nog eens geen drol. Nog een tip dan? Haal nooooooit eten bij de deli afdeling van Walmart. Blegh.

Ristorante Enrico Bonita Springs

Five Star Stables

Oke, over bucket lists gesproken! Ik wilde echt al héél lang eens een mooie buitenrit maken in de natuur! Van mijn zevende tot mijn elfde ongeveer reed ik paard bij een manege  in de buurt maar daar wilde ze niet naar buiten met de jongere kinderen. Daarna had ik een tijdje een eigen pony bij mijn Opa staan maar de eerste was een veulen waar niet op gereden mocht worden en de tweede was eigenlijk te temperamentvol voor mij, dus daar durfde ik alleen mee in de wei of met mijn opa op de fiets ernaast in het dorp. Paardrijden in Den Haag is niet te betalen en zomaar naar buiten met een geleend paard? Mij in Nederland nog niet gelukt!

Maar in Amerika doen ze daar een stuk minder moeilijk over en dus ging ik dan eindelijk echt op buitenrit. Je hoefde hier niet eens een cap op boven de achttien zelfs, zo niet moeilijk doen ze maar ik vond dat toch iets veiliger.

five star stables

Ik heb het enorm naar mijn zin gehad! Na een korte instructie in de bak (ze rijden hier alweer heel anders dan in Nederland!) gingen we op pad.

We hebben ruim een uur heerlijk alleen maar door een soort jungle gereden waar we geen mensen of wegen tegen kwamen. Mijn paard heette Bella en was blijkbaar ooit een racepaard geweest maar luisterde perfect naar mij als niet meer zo ervaren ruiter. Alleen de hapjes langs de kant waren soms wel erg verleidelijk.

five star stables trail ride

five star stables trail ridefive star stables trail ride

Het was een beetje jammer dat we weinig gedraafd hebben omdat er een klein meisje bij was. Galopperen deden ze helemaal niet maar daar waren alle smalle paadjes denk ik ook niet zo geschikt voor. Ondanks dat had ik een topdag, echt een van de hoogtepunten van de vakantie!

Corkscrew Swamp Sanctuary

Na onze overnachting in Homestead zaten we aan het ontbijt met een Amerikaans stel dat ons meteen het Corkscrew Swamp aanraadde toen ze hoorden dat we richting Naples wilden gaan. Een houten pad van 2,5 mijl wat door verschillende soorten Moeras heen slingert.

corkscrew swamp sanctuary

Heel warm, weer heel veel muggen maar weer een mooie ervaring! Onderweg spotten we een stinkdier, heel veel hagedissen, egritte's en kolibries. En nogal brute mieren.

sprinkhaan

corkscrew swamp

Als je van natuur houd, het was een erg mooie wandeling en ik zou het zeker aanraden! Als je het niet zo hebt op grote vliegende insecten, iets minder.

tor

Leuk ook alle 'air plants' in het wild te zien die nu zo populair zijn voor in huis! Ik heb er maar geen meegenomen, zelfs al lagen ze soms op het pad. Ik wist niet of de douane daar zo blij me zou zijn. Wel heel raar om ze daarna in Nederland voor de hoofdprijs in het tuincentrum te zien liggen.

corkscrew swamp

Zo! Dat was het weer even! Next up: het laatste deel van onze reis, terug naar de Oostkust en de laatste dagen in Amerika!

2 opmerkingen:

1. Wij zijn hier geweest in januari, nu ik jouw foto's zie krijg ik gelijk zin om terug te gaan. Wat een fantastiche staat is Florida. Volgend jaar van Las Vegas naar Dallas.